RAADIOMUDELID



Raadio teel juhitav automudel on võimalus igaühele tunda ennast võidusõiduauto piloodina, maksmata sealjuures tervet varandust ning seadmata olulisse ohtu oma elu ja tervist. Millest iganes ka ei unistaks- vormelitest ja sportsedaanidest kuni monster-truckide ja bagideni- kui see on olemas täismõõdus, on peaaegu kindel, et on olemas ka mudel. Võistlusi peetakse ringrajaautodele asfaltrajal või sisetingimustes nõelviltvaibast rajal, maastikuautodele spetsiaalselt ettevalmistatud maastikurajal või elektrimudelitele ka vaibast siserajal. Spetsiaalsed asfaltrajad Eestis hetkel puuduvad, võisteldakse ajutistel radadel, mis ehitatakse võistluste ajaks sobivale asfaltplatsile. Toimivaid maastikuautode radasid on kolm, need asuvad Tartu külje all, Laitse Rallypargis ja Luige baasis. Ringrajaautode sisevõistlusi on viimastel aastatel peetud Saue Gümnaasiumi võimlas.

Laiemas laastus jagunevad mudelid rajatüübi järgi ringraja- ja maastikuautodeks, mootoritüübi järgi elektri- ja sisepõlemismootoriga mudeliteks, kõigist neljast kombinatsioonist on erinevas suuruses (ehk mõõtkavas) variante. Võistlusklasse on maailmas lugematul hulgal, Eestis korraldatakse hetkel võistlusi järgmistes klassides:

  • TN-10: 1/10 mõõdus 2.11 ccm sisepõlesmootoriga autod, sedaankered, asfaltrada.
  • TS-5: 1/5 mõõdus sisepõlesmootoriga autod, sedaankered, asfaltrada.
  • TM-10: 1/10 mõõdus elektrimootoriga autod, sedaankered, vaip- ja asfaltrada.
  • TS-10: 1/10 mõõdus piiratud elektrimootoriga autod, sedaankered, vaip- ja asfaltrada.
  • TM-18: 1/18 mõõdus elektrimootoriga autod, vaip- ja asfaltrada.
  • TS-18: 1/18 mõõdus piiratud elektrimootoriga autod, vaip- ja asfaltrada.
  • B-10: 1/10 mõõdus elektrimootoriga bagid, vaip- ja maastikurada.
  • B-8: 1/8 mõõdus 3.5 ccm sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada
  • TR-8: 1/8 mõõdus 3.5 ccm sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada
  • B-6: 1/6 mõõdus sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada

Võistlusmudelid on väliselt enamasti sarnased suure võidusõiduautoga, ka ehituses on palju sarnast. Reguleeritavad õliamortisaatorid, muudetava jäikusega vedrustus, stabilisaatorid, reguleeritavad rataste ja vedrustuse hoobade kaldenurgad, piiratud libisemisega diferentsiaalid, rehvivalik, aerodünaamika- kõik see mängib võidusõidus olulist rolli, nii väikestel kui suurtel autodel. Korralikul võistlusmudelil on erinevalt kaubamaja riiulilt ostetust võimalik reguleerida ja muuta väga paljusid erinevaid parameetreid ja neist kõigist võib sõltuda võidusõidu tulemus-võit või kaotus. Loomulikult on väga suur roll ka roolikeerajal, kelle osavus määrab otseselt lõpptulemuse. Nii auto seadistus kui sõitja oskused peavad olema tasemel, et sõit õnnestuks.

Kui on asja vastu huvi, tasub tulla võistlust vaatama ja küsida kohapeal võistlejate käest lisainfot. Võistluste toimumise ajad ja kohad leiad Eesti Automudelispordi Klubi kodulehel http://www.modelcar.ee/ asuvast kalenderplaanist.

Lisalugemist leiab ka avalikest foorumitest, näiteks http://foorum.hpi.ee/

Otsi

Otsi:

 

Uudiste pealkirjad